Fashion week(s) hos Værdicentralen

10. jan 2018, 15:02

Kampagnen FRA LAS TIL LUX sætter fokus på genbrug af tekstiler

Byttemarkeder er et koncept, der har vundet indpas mange steder de senere år, og nu vil vi i Værdicentralen bringe konceptet til Skanderborg med mottoet: Giv hvad du har – tag hvad du kan bruge!

”Byttehandel er en urgammel handelstradition, som er gået lidt i glemmebogen midt i den vestlige verdens overforbrug og velstand,” siger Louise Kronvald, der er medarbejder i Værdicentralen. ”Det er i virkeligheden en meget smuk tradition, og den vil vi gerne værne om,” fortsætter hun.

Hvorfor køber kun 1 ud af 5 danskere genbrugstøj?
Tøjbyttemarkedet d. 27. januar er en del af vores tekstilkampagne, der ligesom Fashion Week sætter tøj og tekstiler i centrum for deres aktiviteter. I Danmark afleverer 4 ud af 5 tøj til genbrug, men kun 1 ud 5 køber genbrugstøjet. Selvom modebranchen langsomt har øget fokus på miljø, kan vi som forbrugere selv gøre en stor forskel. Derfor vil vi være med til at sætte et fokus på de store gevinster, der er ved at købe second hand tøj frem for nyproduceret.

I kampagnens periode d. 13. januar til d. 10. februar vil vores butik og sociale medier sætte fokus på tekstiler i et miljømæssigt perspektiv. Vi har også inviteret tekstildesigner Thilde Jensen til at afholde to workshops henholdsvis torsdag d. 18. januar og torsdag d. 1. februar. Her vil hun undervise i, hvordan man nemt forvandler og fornyr sine laser til lux.

”Målet for Renosyds genbrugsbutik Værdicentralen er at få folk til at genbruge så meget som muligt. Hvis vi med vores tekstilkampagne kan inspirere folk til at se muligheder i genbrugstøj, jamen så falder det i god tråd med vores overordnede mål,” siger Annemette Fuglsang, direktør i Renosyd.

Tjek vores arrangementer ud på vores Facebook side, eller kontakt os på jsv@renosyd.dk, hvis du har spørgsmål til vores kampagne.