ÅBENT HUS: Renosyds energianlæg fejrer 25 år

16. apr 2018, 15:41

Forbrændingsanlægget på Norgesvej 13 blev i 1979 etableret som et fælleskommunalt forbrændingsanlæg. I midten af 80’erne bliver vi introduceret til dét, vi i dag kender som Affaldshierarkiet, der er en helt enkel guide til affaldshåndtering, lige som vi kender det fra ”madpyramiden”; mest fra bunden og mindst fra toppen. I affaldsverdenen oversætter vi det til; mest muligt til genbrug og genanvendelse, derefter energiudnyttelse og mindst til deponering. Renosyd sætter derfra nogle klare mål for mere energiudnyttelse og mindre deponi. Der investeres i forbrændingsanlægget, således at det i 1993 bliver til et kraftvarmeanlæg, der både producerer varme og strøm. I dag deponerer Renosyd kun ca. 1 % af affaldet.

Hvad sker der med vores affald?
Kraftvarmeanlægget, eller energianlægget, som vi også kalder det, har modtaget godt 68.000 tons forbrændingsegnet affald i 2017, der udnyttes til varme- og elproduktion.
Historien om energianlægget er interessant, fordi den faktisk beskriver, hvordan vi har ændret opfattelse af affald i samfundet. Da energianlægget blev bygget, handlede det primært om at brænde affaldet i stedet for at sende det ud på lossepladsen i Skårup. I dag tænker vi cirkulær økonomi og er optaget af, hvordan vi kan udnytte ressourcerne i affaldet bedst muligt. Så jeg er glad for, at vi kan give kunderne i Odder og Skanderborg muligheden for at blive klogere på, hvad der sker på vores energianlæg døgnet rundt, året rundt.” Sådan siger direktør i Renosyd Annemette Fuglsang om arrangementet lørdag d. 5. maj.

Dagen fejres med pølser og genbrugsguld
Lørdag d. 5. maj fra kl. 10.00 – 14.00 kan alle, der har lyst, være med til at fejre Renosyds energianlæg. Der vil være rundvisninger på anlægget hele dagen, hvor man kan blive klogere på, hvordan affald bliver til el og varme i energianlægget.

Samme lørdag afholder Værdicentralen, Renosyds genbrugsbutik, et stort bagagerumsmarked lige på den anden side af vejen. Så slå to fluer med ét smæk, og besøg henholdsvis Norgesvej 13 og Danmarksvej 11 til en dag med snak om affald og genbrugsguld.

Renosyd vil sørge for forplejning til alle gæster ved energianlægget.

For yderligere information omkring denne pressemeddelelse kontaktes: Annemette Fuglsang, Direktør i Renosyd, e-mail: af@renosyd.dk, telefon 86 52 52 11.