10 TON GENBRUG PÅ 4 TIMER

30. mar 2017, 12:32

Fødselsdagstilbud, flødeboller, saftevand og i særdeleshed genbrug trak folk i hobetal til Renosyds genbrugsbutik Værdcentralen lørdag d. 25. marts.

”At kunderne bakker op om Renosyds vision om at gå fra affald til værdi bliver meget synligt på sådan en dag”, fortæller Renosyds direktør Annemette Fuglsang, og fortsætter: ”Det er vi stolte af. Det var fantastisk at se, at rigtig mange gode ting fik nye ejere”.
I sine to første leveår har Værdicentralen solgt 550 ton affald til genbrug i butikken. Det er ting, der dermed er taget ud af affaldsstrømmen, og genbruges i stedet for at blive brændt, knust eller deponeret.

Mere end en genbrugsbutik
Værdicentralen har de seneste to år bidraget med mere end blot salg af genbrug. Således har Værdicentralen også fokuseret på bl.a. det rummelige arbejdsmarked. ”Vi har haft 107 medborgere og flygtninge i forskellige former for praktik og integrationsforløb. Vi har et godt samarbejde med ejerkommunernes jobcentre og får en masse positive oplevelser ud af at have skabt arbejdsglæde hos mennesker, der er på vej videre ind på arbejdsmarkedet”, siger projektleder hos Renosyd Jeppe Vestergaard.
Værdicentralens opgave er også at inspirere til mere genbrug. Det gøres bl.a. gennem samarbejde og undervisning. ”Vi har i de seneste to år afholdt en række workshops med udgangspunkt i genbrug og DIY. Her inviteres kunder til at bygge lamper, vedligeholde møbler eller prøve kræfter med nye teknikker så som transfertryk. Ofte i samarbejde med lokale iværksættere og virksomheder”, fortæller Jeppe Vestergaard

Fremtiden peger på samarbejde
Foruden Værdicentralen arbejder mange andre aktører, f.eks. private virksomheder og frivillige organisationer, med genbrug. ”At vi får genbrugt endnu mere kræver, at vi samarbejder og bruger hinandens styrker, for der er store mængder, der stadig ikke ender i recirkulation til glæde for de nye ejere og ikke mindst miljøet. Vi vil i de kommende år udvikle endnu mere på vores samarbejde med aktører inden for genbrug. Det glæder vi os til”, fortæller Jeppe Vestergaard. Renosyd er gennem Værdicentralen initiativtager til samarbejdet SecondHandØstjylland der via en folder og en Facebook-side annoncerer, hvor genbrug kan købes og indleveres i det sydlige Østjylland.

Spørgsmål til ovenstående pressemeddelelse kan rettes til projektleder Jeppe Vestergaard på e-mail jsv@renosyd.dk eller telefon 86 52 52 11.