Affaldet giver julelys i den mørke tid

26. nov 2015, 12:35

Traditionen tro er der frem til jul lys øverst oppe i Renosyds skorsten. Midt i november blev lyskæden tjekket efter og monteret på rækværket, lige under hvor skorstenens piber hver dag står med dampfanen. Til glæde for billister på motorvejen, børn og unge på vej til skole og uddannelse og alle andre tændes lyset den første søndag i advent. ”Lyskæden øverst i vores skorsten italesættes ofte af vores kunder med et smil på læben, og vi tror, at den indirekte for mange er et af de her små tegn på, at julen og lysere tider er lige om hjørnet”, siger Renosyds direktør Annemette Fuglsang.

Et lys uden for skæppen
Under julelyset og skorstenen står Renosyds energianlæg, der hver dag året rundt udnytter ressourcerne i det forbrændingsegnede affald, der indsamles i Renosyds område til at producere el og varme. ”Vores energianlæg er veldrevet og udnytter ressourcerne og sin kapacitet rigtig godt. Faktisk satte anlægget i oktober måned rekord for den varmeproduktion, der hvert år kommer ca. 8000 husstande til gode”, fortæller Renosyds direktør Annemette Fuglsang og tilføjer ”Anlægget producerer også el til ca. 6000 husstande årligt. Af den el bliver der også et lille, men hyggeligt bidrag til julestemningen med lyskæden øverst i skorstenen”.

Bæredygtig højtid
Energiudnyttelse af affaldet til at skabe el til lyskæden er ikke Renosyds eneste bidrag til en jul, hvor affald skal give værdi. Renosyds genbrugsbutik Værdicentralen sætter allerede nu fokus på genbrug og upcycling, der letter trykket på brug af jordens begrænsede ressourcer. ”I december måned producerer vi hver især 4 kg affald mere end resten af året. Vi kan forandre den tendens ved at genbruge og upcycle, så særligt i denne juletid er genbrug gaven, der bliver ved med at give”, siger Annemette Fuglsang.

For yderligere information om og spørgsmål til ovenstående pressemeddelelse kontakt Renosyds Direktør Annemette Fuglsang på telefon 87 93 41 23 eller e-mail af@renosyd.dk.