Fremtiden peger på samarbejde

27. apr 2017, 10:58

DDS spejderne i Ry, FDF Hørning, Høver Beboerforening, Retroen i Odder, der drives af KFUMs Sociale Arbejde, og Renosyd deltog den 22. april 2017 i en workshop med fokus på fremtidens samarbejde. I 5 timer blev der diskuteret, udvekslet erfaringer og skabt nye idéer. De mange idéer blev efterfølgende vendt og drejet, foreløbigt med det formål at udarbejde et oplæg til Renosyds bestyrelse der konkretiserer, hvordan der i fremtiden kan samarbejdes om affald til genbrug indleveret på Renosyds genbrugspladser.
”Jeg var rigtig glad, da jeg kørte hjem fra Ry” fortæller Peter Jeppesen, der er frivillig i FDF Hørning, efterfølgende. ”Glad fordi vi som frivillige organisationer følte os taget seriøst, og glad fordi vi havde en god og meget konstruktiv dialog om de udfordringer, der skal løses”.
Maria Katja Jensen fra bestyrelsen i DSS spejdernes 1. Ry Gruppe supplerer: ”Det var en rigtig god dag, hvor vi fik drøftet, hvordan vi i fremover kan sikre at alle, der ønsker at arbejde med genbrug kan være med i samarbejdet. Vi har aldrig ønsket at holde nogen udenfor”.

Foreløbig model fungerer
De seneste måneder har kunderne på Renosyds genbrugspladser i Odder, Ry, Hørning og Galten haft valget mellem, om de vil sætte affald til genbrug i en container til frivillige organisationer eller i en container, hvor genbruget sikres gennem Renosyds genbrugsbutik Værdicentralen. Det er en model, som alle frivillige organisationer bakker op om, og som fungerer godt i det daglige.
Peter Nordheim, formand for bestyrelsen i Høver Beboerforening, og Karin Tønner Hansen, der er daglig leder af Retroen i Odder, siger ”Vi oplever både i Odder og i Skovby, at der nu kommer mere genbrug ind i vores container, end der gjorde tidligere. Vi er meget tilfredse med Renosyds initiativ. Det er godt, at vi kan sætte os ved samme bord og drøfte tingene”.

Bestyrelsen klar til beslutning
Renosyds bestyrelsesformand Kristian Skovhus er også meget tilfreds med de tilbagemeldinger, han og den øvrige bestyrelse har fået efter workshoppen. ”Det er bestyrelsens ønske, at der skabes et godt samarbejde mellem de frivillige organisationer og Renosyd. Vores mål er, at der genbruges mest muligt affald. Vi ønsker et godt samarbejde med alle de mange frivillige, der gør et stort arbejde for at genbruge. Så jeg er utrolig glad for, at det nu ser ud til, der er en løsning på vej”.

Frem til det næste bestyrelsesmøde hos Renosyd i juni måned arbejder de frivillige organisationer og Renosyd videre med et oplæg til nye principper for samarbejdet, som kan lægges frem til bestyrelsens godkendelse.

For yderligere information om og spørgsmål til ovenstående pressemeddelelse kontakt:

Maria Katja Jensen, DDS spejderne i Ry, på telefon 21 72 63 14

Karin Tønner Hansen, Retroen i Odder, på telefon 21 69 05 72

Peter Jeppesen, FDF Hørning, på telefon 41 73 11 50

Mogens Kjærskov, Høver Beboerforening på telefon 40 20 43 14

Kristian Skovhus, Renosyd, på telefon 40 23 70 43 eller e-mail kristian.skovhus@skanderborg.dk .