Julelys i 75 meters højde på Norgesvej

14. dec 2017, 09:00

Renosyd glæder sig hvert år i december måned til at tænde de julelys, der sidder på energianlæggets 75 meter høje skorsten.

Skorstenen på Renosyds energianlæg sender damp op de 358 dage om året, den i gennemsnit er i drift, og det 24 timer i døgnet. I hele december måned kan man i mørket se, at den lyser i toppen.

”Vi kommer som alle andre også i julestemning”, udtaler Annemette Fuglsang, direktør for Renosyd, ”og så hjælper det da også på julestemningen, når vores energianlæg på Norgesvej siden 2009 har øget energiproduktionen med 60 %, og dermed reduceret omkostninger og priser med 20 % til gavn for vores kunder. Alt det har vi blandt andet opnået, fordi vi har et godt samarbejde med Varmeplan Aarhus.”

Energianlæg skaber værdi af affald
Energianlægget modtager 68.000 ton affald om året, som køres gennem systemet og leverer varme til mere end 10.000 husstande og el til godt 6.000 husstande hvert eneste år.

”Vores rensningsprocesser lever op til de nyeste teknologier, og vi er langt under grænseniveauerne for udledning. Vi hiver den sidste energi ud i processen med et røggaskondenseringsanlæg. På den måde udnytter vi al den energi, der findes i røggassen fra forbrændingen, og til fulde den værdi, der er i affaldet.” siger Anders Schjødt, driftsleder af energianlægget hos Renosyd.

Lys i mørket
Det er blevet en tradition, at Renosyd tænder julelys i skorstenen. Lysene kører på strømmen fra energianlægget, og så genbruges pærerne. I december måned har vi halvt så mange lyse timer (248 timer) som i juli måned (496 timer). Altså er der rig mulighed for at spotte julelysene i toppen af skorstenen, når man triller ude på E45.

Når det nye år skydes i gang, bliver julelysene i skorstenen slukket, og vi kan igen gå de lyse forårsdage i møde.

For yderligere information omkring denne pressemeddelelse kontaktes:
Direktør, Annemette Fuglsang, e-mail af@renosyd.dk, telefon 8652 5211.