Renosyd mærker trenden: Genbrug er hot

14. maj 2018, 09:50 - Der var masser af lopper på de 90 stande til bagagerumsmarked hos Renosyd.

Over 1.200 mennesker fra Skanderborg, Odder og omegn valgte at lade have være have og i stedet bruge en solskinsfyldt formiddag på at handle genbrugsguld og deltage i Renosyds åbent hus-arrangement.

90 havde sikret sig en stand på bagagerumsmarkedet, som blev afholdt på pladsen bag ved Renosyds genbrugsbutik, Værdicentralen. Heriblandt parret Jens Hausgaard og Sara Tvillum.

”Vi har tømt kælderen og har haft held til at sælge flere sjove ting, blandt andet et fadølsanlæg og en oppustelig ketchupflaske”, fortæller Sara Tvillum, som elsker genbrug og selv kommer i Værdicentralen mindst en gang om ugen:

”Genbrug handler for mig om at tage vare på miljøet. Og så er det bare en fed følelse at gøre en god handel! Jeg har for eksempel fundet en vase til 10 kroner, som er 800 kroner værd.”

Værdifuld tendens
Tv-programmer som ’Loppe deluxe’ og ’Skat eller skrammel’ er populære, og danskernes genbrugshandel stiger år for år (DBA genbrugsindex 20017). Direktør i Renosyd Annemette Fuglsang er glad for tendensen – og naturligvis for den store opbakning:

”Det er fantastisk at se, at så mange her fra området kan se værdien i både at købe og sælge ud af brugte ting. Det taler helt ind i Renosyds vision om at gå fra affald til værdi, hvor genbrug ligger øverst i affaldshierarkiet.”

”Vi har gennem de senere år arbejdet på at få et godt samarbejde med så mange genbrugsaktører som muligt, både velgørenhedsorganisationer og frivillige organisationer. Bagagerumsmarkedet, hvor private personer kan sælge genbrugsguld fra deres gemmer, er vi også rigtig glade for at lægge hus til, da vores mål jo er mest muligt genbrug.”

Hvad sker der med vores affald?
Gæster på jagt efter genbrugsguld kunne ved samme lejlighed se en papirbil i aktion samt få en rundvisning på energianlægget og derved blive klogere på, hvordan det affald, der ikke kan genbruges direkte, alligevel får værdi, fordi det bliver til el og varme. Den mulighed benyttede mange gæster - store som små ­ sig af.

Renosyd vurderer, at godt 1.200 mennesker lagde vejen forbi til åbent hus-dagen.

For yderligere information omkring denne pressemeddelelse kontaktes: Annemette Fuglsang, Direktør, e-mail: af@renosyd.dk, telefon 86 52 52 11.