Alle alternativer undersøgt: Ingen midlertidig genbrugsplads til Ry

24. jun 2020, 14:20

Renosyd bygger en ny Værdipark i Ry, og i den forbindelse vil den lokale genbrugsplads være lukket i et år fra juli 2020 til juli 2021. En overvejelse har været at etablere en midlertidig genbrugsplads, men af flere årsager er dette ikke muligt.

Genbrugspladsen på Bakkelyvej i Ry står overfor en forvandling fra genbrugsplads til Værdipark. Den nuværende genbrugsplads har ikke ændret sig meget siden den fik sin første miljøgodkendelse i 1989. Med stadig flere kunder på pladsen – i 2019 mere end 75.000 – er pladsen nu blevet for trang, og snart går byggeriet af en dobbelt så stor plads i gang.

”Vi har i forbindelse med byggeriet af den nye Værdipark i Ry undersøgt, om det var muligt at etablere en midlertidig genbrugsplads i Ry. Det er teoretisk en mulighed. Men da kravene er strenge til opbevaring af affald, også selvom det kun er midlertidigt, så har vi valgt at bruge ressourcerne på den nye plads og blive hurtigere færdig her i stedet,” siger Lotte Mørk, chef for Drift og Udvikling i Renosyd.

Miljøgodkendelse skal beskytte grundvand, vandløb og søer
For at etablere en midlertidig genbrugsplads stilles der krav til overfladens tæthed og opsamling af regnvand og spildevand. De samme regler, som på en fungerende genbrugsplads, skal overholdes.

”Vi har både til opgave at muliggøre projektet, men også at sikre vores grundvand, og derfor skal alle pladser, som skal modtage eller oplagre affald have en miljøgodkendelse,” bekræfter Jonas Kroustrup, der er chef for teknik- og miljøområdet i Skanderborg Kommune.

Delvis åbning til februar
Værdiparken forventes at åbne til juli 2021, men det har været muligt at åbne dele af pladsen tidligere.

”Vi har lavet en plan for byggeriet, så det bliver muligt fra februar at modtage nogle af de typer affald, der kommer i store mængder hver uge, nemlig haveaffald, jord og beton,” forklarer Lotte Mørk, og fortsætter, ”Nu går vi all in på byggeriet af den nye Værdipark, og håber på en mild vinter, så vi kan komme godt igennem støbearbejdet og holde tidsplanen frem til den delvise åbning.”

Renosyds bestyrelse har også været klare i mælet, byggeriet skal prioriteres, så perioden med lukket genbrugsplads begrænses.

”Først var der tale om et helt år, nu er vi nede på 7 måneder uden adgang. Det er lang tid, men heldigvis er der genbrugspladser i både Skovby-Galten og Skanderborg, som os fra Ry kan bruge, mens byggeriet står på. Det kan jeg personligt godt leve med. Især når man ved, at vi har en spritny, stor og topmoderne genbrugsplads i vente,” siger Claus Leick, bestyrelsesmedlem i Renosyd og bosat i Ry.

For yderligere information omkring denne pressemeddelelse kontaktes:
Chef for Drift og Udvikling i Renosyd, Lotte Mørk, e-mail: lma@renosyd.dk, tlf.: 29209292