Alle genbrugspladser i Skanderborg og Odder kommuner åbner igen – dog ikke for ting til Værdicentralen

30. mar 2020, 13:52

Efter tre ugers lukning er genbrugspladserne i Skanderborg, Ry, Hørning, Odder og Galten-Skovby nu igen åbne for privatkunder. Ting til Værdicentralen og frivillige foreninger må dog vente lidt. Renosyd forventer stor tilstrømning og opfordrer besøgende til at udvise tålmodighed og at holde afstand.

Mange mennesker har de seneste uger brugt tid på at ordne have og rydde op i gemmerne. Nu bliver der igen mulighed for komme på genbrugspladsen for at skille sig af med alt det, der skal kasseres.

Fra tirsdag åbner genbrugspladserne i Skanderborg, Ry, Hørning, Odder og Galten-Skovby. Åbningstiderne bliver fra kl. 7-18.

”Vi ved, at der er rigtig mange mennesker i Odder og Skanderborg kommuner, der har set frem til at kunne komme på genbrugspladsen igen. Derfor glæder vi os over, at vi nu atter slår portene op”, siger direktør i Renosyd, Annemette Fuglsang.

Genåbningen af genbrugspladserne sker efter, at Styrelsen for Patientsikkerhed har vurderet, at det er sundhedsmæssigt forsvarligt at genåbne genbrugspladser for private.

Ting til genbrug må vente
Selv om der bliver adgang til genbrugspladserne, gælder det endnu ikke hele arealet. Områderne, hvor man kan stille ting, der er for gode til at blive smidt ud, er fortsat lukkede. Derfor beder Annemette Fuglsang Renosyds privatkunder om at opbevare tingene til genbrug derhjemme lidt endnu:

”Værdicentralen og de frivillige organisationer, der plejer at hente genbrugsguldet og give det nyt liv, holder fortsat lukket. Derfor kan vi desværre ikke håndtere alle de gode ting, folk plejer at stille til genbrug. Jeg håber, at vores privatkunder viser forståelse, og kan finde en midlertidig plads til genstandene derhjemme, indtil vi kan åbne for den normale genbrugsservice igen”.

Direktøren i Renosyd har også en generel appel til alle, der er parate til at fylde trailere og bagagerum med haveaffald og kasserede genstande for at sætte kursen mod genbrugspladsen:

”Det helt overordnede hensyn i denne tid er, at vi skal begrænse smittespredning af coronavirus mest muligt. Derfor opfordrer vi til, at man lige venter nogle dage med at køre af sted, og udnytter ydertimerne før kl. 10 og efter kl. 16. Så vi kan holde afstand til hinanden på genbrugspladserne, og så der ikke bliver meget lange bilkøer”, fremhæver Renosyds direktør.

Åben fra kl. 7 – 18 med adgangsbegrænsning
For at tage noget af det forventede pres fra genbrugspladserne, vil alle Renosyds genbrugspladser indtil videre have åbent fra kl. 7 - 18. Desuden gælder nogle særlige rammer for at minimere smittespredning af corona:

”Det skal selvfølgelig være trygt at færdes på genbrugspladserne. Vi har ikke et fast antal for, hvor mange kunder, vi lukker ind ad gangen. I stedet vil vi lukke kunderne ind i det omfang, at det er nemt at holde afstand mens man tømmer baggagerummet, og så vi samtidig udnytter pladsen optimalt”, forklarer Annemette Fuglsang.

Den balance håndteres løbende af medarbejderne på genbrugspladsen og det mandskab, der i den kommende tid vil stå ved indkørslerne og anvise kunderne, hvornår de må køre ind. På Renosyds hjemmeside og Facebook vil du kunne følge med i, om der er lang ventetid ved indgangen til genbrugspladserne.

Er du en af dem, der tripper for at komme af med et læs på genbrugspladsen, opfordrer direktøren i Renosyd til, at du udviser tålmodighed og hensyn på pladsen og sætter god tid af til besøget, da den begrænsede adgang efter al sandsynlighed vil betyde ventetid.

”Vi overholder myndighedernes retningslinjer og vil vurdere situationen på pladserne dag for dag. Vi ved reelt ikke, hvad de kommende dage vil byde på. Derfor kan vi ikke udelukke, at vi må ændre åbningstiderne eller anvisningerne på, hvordan man færdes på pladsen. Derfor er det en god ide at holde øje med Renosyds hjemmeside eller vores Facebook-side, så man ikke kører forgæves. Vi holder også Renosyds app opdateret med åbningstider og anden relevant information”, fortæller Annemette Fuglsang.

Retningslinjer for at mindske smittespredning på genbrugspladserne

• Pak din bil/trailer, så affaldet er hurtigt at læsse af.
  • Lad ting til genbrug blive hjemme nogle uger endnu – vi kan desværre ikke håndtere det i øjeblikket.
  • Medbring selv handsker, kost og skovl – af smittehensyn kan vi ikke tilbyde dig at låne pladsens redskaber i denne tid.
  • Kom kun det antal personer, der er nødvendigt. Lad børnene blive hjemme.
  • Vis hensyn og hold god afstand på pladsen.
  • Tak for din tålmodighed

Følg med på Renosyds hjemmeside, sociale medier og i app’en, hvor vi vil oplyse åbningstider, om der er kø på genbrugspladserne, og beskrive retningslinjer i forhold til smittefare for borgere og medarbejdere på vores genbrugspladser.

For yderligere information kontakt Annemette Fuglsang, direktør i Renosyd, e-mail: af@renosyd.dk, tlf.nr.: 30 26 30 60