I Skanderborg hjælper det lokale erhvervsliv hinanden

19. mar 2021, 13:48

Det er god business og bæredygtigt at udnytte ressourcerne bedst muligt. Og det gør de i Stof & Sy og Helsekosten i Skanderborg, hvor emballage fra den ene butik bruges til pakker i den anden butik.

Stof & Sy oplevede med lukket butik et stort arbejde i at betjene de mange kunder online, og dernæst at håndtere ordrerne der skal sendes ud af huset.

”Det kræver meget emballage at sende alle de pakker ud. Bare i år har vi sendt over 3.000 pakker afsted. Og ikke en eneste har været i en ny papkasse.” Sådan siger Lene Langballe, ejer af Stof & Sy.

Ligesom i foråret 2020 da Corona lukkede Danmark ned, så finder mange mennesker stadig en ro i at opdage eller genopdage de gamle dyder som at strikke, hækle og sy. Der er derfor travlt i den lokale håndarbejdsbutik.

Papkasser genbruges i stedet for at blive til affald
I Helsekosten på den anden side af Adelgade i Skanderborg midtby får Lene Pedersen hver uge pakker ind ad døren med varer, der skal pakkes ud og sættes på hylderne. Stof & Sy får de emballager, som Helsekosten skulle have brugt tid og penge på at sortere i affaldsbeholdere. I stedet kan de gå lige over på den anden side, mindske deres affaldsmængder og sikre, at materialerne kan bruges igen.

Det er kort sagt en win-win situation for begge butikker.

Party In A Box bruger også genbrugskasser
Trine Hansen, ejer af Party In A Box, mener også det er en guldgrube at udnytte de ressourcer, vi nu engang har til rådighed:

"Ved at bruge genbrugskasser minimerer jeg mine omkostninger på forpakning samt til fyld i boxene, men tænk hvis man kunne gøre det til en business, og det blev muligt at købe folks brugte papkasser i stedet for at skulle bestille nye!"

Trine Hansen samarbejder blandt andet med Dynaudio A/S i Skanderborg, og det betyder, at 70% af den forsendelsesemballage Party In A Box bruger, er genbrugskasser fra andre virksomheder.

For yderligere information om denne pressemeddelelse kontaktes:
Direktør i Renosyd, Annemette Fuglsang, mail: af@renosyd.dk, tlf.nr.: 30263060.