Kom med dit affald en onsdag i januar

17. dec 2020, 15:07

Renosyd og resten af landets affaldsselskaber håber, at danskerne vil vente med at køre på genbrugspladsen med de sædvanlige storehittere pap, flamingo, haveaffald (juletræer) og gavepapiret, som skal i brændbart, til efter jul og nytår.

Juletiden er lig med travlhed på genbrugspladserne, og de er fortsat åbne, da genbrugspladser og affaldsindsamling som helhed er kritisk infrastruktur.

Affaldsselskaberne og vores brancheforening Dansk Affaldsforening håber dog, at kunderne kan vente med at besøge pladserne til en hverdag i januar, da det kan være med til reducere corona-smitten og samtidig sikre fortsat god affaldshåndtering.

”Vi har ofte travlt på pladserne i dagene lige efter jul, og for fortsat at mindske risikoen for kø, trængsel og generelt unødig kontakt med andre mennesker i forhold til smitte, så vil det være en kæmpe hjælp, hvis vores kunder spreder besøgene ud over en længere periode og bruger ydertimerne i løbet af åbningstiden,” siger Lotte Mørk, chef for Drift og Udvikling i Renosyd.

• GODE RÅD TIL DIT BESØG PÅ GENBRUGSPLADSEN
    Vent med at køre på genbrugspladsen med de ’populære’ juleaffaldsfraktioner: Pap, glas, flamingo, haveaffald (juletræer) og småt brændbart (herunder gavepapir). Kom hellere en hverdag i januar, hvis det er muligt. På den måde mindskes risikoen for kø, trængsel og unødig kontakt med andre mennesker.
  • Husk fortsat at holde afstand – vi skal tage hensyn til vores medborgere og genbrugsvejlederne på pladserne.
  • Vær opmærksom på, at vores corona retningslinjer stadig gælder: Pak bilen/traileren fornuftigt, kom alene, husk dine egne handsker/skovl/kost og udnyt ydertimerne, så vi undgår smitterisiko.
  • Hold dine ting til genbrug hjemme lidt endnu: Du kan stille ting til genbrug på vores genbrugspladser, men da vores genbrugsbutik Værdicentralen er lukket frem til og med d. 3. januar, så overvej at vente lidt med at aflevere tingene. Du kan med fordel bruge lokale Facebook sider o.lign., og afsætte dine ting helt lokalt. Der er helt sikkert andre, der vil få glæde af dine ting.

GODE RÅD TIL SORTERING I JULEN

• Pap: Tøm papkassen for flamingo, gavebånd, plastik og andet ikke-pap, inden du smider den i pap-containeren. Eller fold den sammen eller klip den i stykker, så den fylder mindre i din pap- og papirbeholder derhjemme.
  • Andefedt mv.: Skal i beholderen til restaffald, men først når den er kølet af. Undgå at
    hælde fedt fra and, gås og flæskesteg i køkkenvasken, da fedtet klumper sig sammen
    og stopper afløb, spildevandsrør og giver rensningsanlæggene problemer.
  • Giv til genbrug: Fik du en gave, som ikke kan byttes – og som ikke lige er sagen? Smid
    den ikke ud, men gem den derhjemme lidt endnu til genbrugspladserne igen har ro på,
    sælg den online eller giv den til en lokal genbrugsbutik.
  • Gavepapir: Kan være belagt med plastik, som driller papirfabrikkerne, der
    genanvender papir. Smid derfor gavepapiret i beholderen til restaffald eller til småt
    brændbart på genbrugspladsen, når vi er inde i det nye år.

Klik her, og få mere hjælp i vores sorteringsguide

For yderligere information om denne pressemeddelelse kontaktes:

Chef for Drift og Udvikling, Lotte Mørk, mail: lma@renosyd.dk, tlf.nr.: 29 20 92 92.