Nu kan Renosyds kunder aflevere asbest/eternit på genbrugspladsen

24. sep 2020, 15:55

Renosyd modtager nu tagplader med asbestindhold på genbrugspladsen, både for at sikre god kundeservice og for at understøtte den ensretning der sker i affaldsbranchen.

Indtil nu har Renosyds kunder hver onsdag eftermiddag kunne aflevere asbest/eternit ved Renosyds Affaldscenter på Oddervej 75 i Skårup. Der er nu lukket for private kunder i Skårup. Alle private kunder henvises i stedet til genbrugspladen i Odder, Skovdalsvej 26A eller til Skanderborg, Sverigesvej 13, hvor der kan afleveres asbest/eternit alle ugens 7 dage. Erhvervskunder med store mængder kan fortsat køre til Skårup.

Et sundt og sikkert arbejdsmiljø
For at sikre et sundt og sikkert arbejdsmiljø for Renosyds medarbejdere, skal alt asbest/eternit pakkes ind i kraftig, tæt plast, når det indleveres på genbrugspladsen. Det er kunderne selv, der står for aflæsning i de opstillede bigbagssække.

Der er desuden en mængdebegrænsning på 10 plader om dagen, svarende til ca. 200 kg. Begrænsningen er indført for at sikre, at genbrugspladserne kun modtager asbest fra mindre reparationer/udskiftninger af asbestplader. Større mængder af asbest bør fortsat transporteres enten ved at Renosyd henter det eller med vognmandstransport direkte fra nedrivningsstedet og til vores deponi i Skårup - uden omlastninger på genbrugspladsen.

På genbrugspladsen er disse regler skiltet ved den nye container, og personalet er klædt på til at vejlede kunderne.

”Det er vigtigt for os, at vi både kan yde en ordentlig service for vores kunder, og kan skabe nogle ordentlige arbejdsforhold for vores medarbejdere. Alle vores medarbejdere står klar til at hjælpe, hvis kunderne er i tvivl om noget. Vi har også specifikt skrevet på skiltet ved containeren, at kunder med asbest/eternit skal henvende sig til personalet,” fortæller Casper Bæk Nielsen, afdelingsleder for genbrugspladserne.

Har du større mængder asbest/eternit?
For de kunder der står med større mængder asbest/eternit, kan der ved Renosyd bestilles afhentning på hjemmeadressen. Som kunde kan man købe det antal bigbags, som passer til éns behov. Kunden fylder dem op med asbest/eternit derhjemme, og de bliver dernæst afhentet af Renosyd. Prisen for en bigbag inkluderer både bigbag-sækken, transport, behandling og deponi-afgifter. Ordningen er blevet opdateret, så der nu findes to størrelser bigbags; en til 0,5 og en til 1 ton asbestaffald.

”Den største udfordring vi oplever, når vi henter bigbags, er, at den snøring der skal lukke sækken, nogle gange ikke er snøret godt nok til. Og det betyder desværre, at vi i disse tilfælde ikke kan tage bigbag’en med. Det er, pga. faren for asbest støv, for farligt for chaufføren, der skal håndtere sækkene. Så vi opfordrer kunderne til at hjælpe os her,” siger Hans Michaeli Lauritsen, leder for kunder og produkter i Renosyd.

Tidligere skulle bigbags-sækkene stilles på paller. Men dette er ikke et krav længere. Renosyd kører nu et nyt system, hvor kranbilen løfter bigbag’en i løfte-stropperne.

Du kan købe bigbags i Renosyds webshop eller ved at henvende dig på Norgesvej 13 i Skanderborg.

For yderligere information omkring denne pressemeddelelse kontaktes:
Chef for Drift og Udvikling, Lotte Mørk, e-mail: lma@renosyd.dk, tlf.: 29209292.

Klik her, og læs mere om, hvad du skal huske, når du skal aflevere asbest/eternit