RECEPTION: Renosyds genbrugsbutik Værdicentralen har vokseværk – og fødselsdag

15. mar 2019, 09:32

Værdicentralen inviterer til reception og fødselsdagsfejring lørdag d. 23. marts, hvor de nye lokaler indvies. 1. vice borgmester Frank W. Damgaard kommer og klipper den røde snor, og Værdicentralen giver kage.

Lokalerne på Danmarksvej 11 har i længere tid været trange, når det på åbningsdage vælter ind med kunder. Så nu har Renosyd taget konsekvensen – de udvider.

280 m2 mere butik
Værdicentralens medarbejdere har i samarbejde med den lokale produktionsskole og med Værdicentralens leder Jeppe Vestergaard i spidsen stået for udvidelsen af lokalerne. Udførelsen er, som stedet også lægger op til, baseret på genbrugsmaterialer fundet i Værdicentralen og en gæv ”vi laver det selv” mentalitet. Og som sagt så gjort. Jeppe og hans team knokler løs, og glæder sig til at vise gæsterne ind ad det nye indgangsparti på lørdag.

”Siden vi startede det her eventyr tilbage i 2015 er mængden af genbrug vi håndterer steget med mange tons, og den udvikling og det resultat er vi stolte af. Og det betyder selvfølgelig, at vi skal have mere plads, det bliver både vi og vores kunder glade for. De 280 m2 og det nye indgangsparti er bare første del af en række større forandringer, der vil ske her i Værdicentralen den næste tid,” siger Jeppe Vestergaard med et smil.

2,5 tons langes over disken
I Renosyd arbejdes der hele tiden for at rykke så mange værdier som muligt op i affaldshierarkiet, hvor affald til ”lossepladsen” eller deponering som det hedder, er nederst og skal undgås så vidt muligt, mens forebyggelse og genbrug er øverst og langt den bedste løsning. Værdicentralen, Renosyds genbrugsbutik har eksisteret siden d. 21. marts 2015, og det er kontinuerligt gået op ad med mængderne, der håndteres i biksen. Kunderne er vilde med genbrug, og i dag langes der ved hver eneste åbningsdag 2,5 tons varer over disken. Det er ting, der dermed bliver taget ud af affaldsstrømmen, og i stedet for at blive brændt, knust eller deponeret får nyt liv hos nye ejere.

Skanderborg elsker genbrug!
Atmosfæren i Værdicentralen emmer af, at de der arbejder der såvel som deres kunder er genbrugsentusiaster til fingerspidserne. Frank W. Damgaard aka Frank Megabody er også fan af Renosyds genbrugsbutik, og vil lørdag d. 23. marts komme og klippe snoren, når Værdicentralen byder folk velkommen ind i de nye lokaler og gennem det nye indgangsparti. Som forberedelse til dagen har medarbejderne gjort sig ekstra umage for at finde særligt lækkert genbrugsguld.

Som alle andre lørdage åbner Værdicentralen kl. 10.00. Der vil være kaffe og kage.

For yderligere information omkring denne pressemeddelelse kontaktes: Genbrugsvejleder i Værdicentralen Charlotte Bartels: E-mail: cbk@renosyd.dk, Telefon: 86 52 52 11.