Vi har tændt julelys i skorstenen – kan du se dem?

03. dec 2019, 12:11

Hvert år i december måned tænder Renosyd julelys i energianlæggets 75 meter høje skorsten, og det ses tydeligt i vintermørket, når du kommer fra Stilling, ude fra E45, eller bare når du er inde at handle i Renosyds genbrugsbutik Værdicentralen.

Når vi tænder lys rundt i de danske hjem, så kan det noget helt særligt. Sådan lyder det også hos Renosyd.

En julehilsen til Skanderborg
Lys tændes som udtryk for håb, glæde, minder, eftertanke eller blot hygge. Når man tænder lys, er det ofte forbundet med en positiv og hjertevarm følelse.

”Det er med ro i maven, at vi har tændt vores julelys i år,” siger Annemette Fuglsang, direktør i Renosyd, affaldsselskab for Odder og Skanderborg Kommuner. Hun fortsætter: ”I 2019 har vores kunder igen været rigtig gode til at sortere deres affald, og vi oplever stor interesse og engagement fra kundernes side. Det spreder glæde på vores lille arbejdsplads. Og vores bestyrelse har da også endelig vedtaget det der for nogen kunne virke helt indlysende; alle kunder skal da have en spand til pap og papir,” fortsætter Annemette.

Tændt på dig, mig og vi to
Renosyds bestyrelse har vedtaget en ny gebyrstruktur, som blandt andet kommer til at betyde, at alle kunder kan bestille en skraldespand (eller på Renosydsk ’en værdibeholder’) til pap og papir kvit og frit fra d. 1. januar 2020.

[OBS til alle kunder: Bestiller du nu, så får du også glæde af den nye ordning.]

”Ligesom genbrugspladserne er et fælles ansvar, så skal indsamlingsordningen ude ved kunderne nu også gøres til et fælles projekt. Vi løfter bedre i flok.” Sådan siger Annemette Fuglsang, og uddyber: ”Sorterer du allerede, så vil du spare lidt på regningen, da pap og papirspanden nu er inkluderet i dit genanvendelsesgebyr. Derimod skal nogle af vores kunder betale lidt mere end de plejer, og dette er omvendt en afspejling af, at man skal betale mere end de, der sorterer. Vi synes kunderne skal belønnes for at sortere.”

Gebyrstrukturen er bare ét af Renosyds mange spændende projekter for 2020. Kunderne i Ry kan fx også glæde sig til en ny genbrugsplads, som vil komme til at gå under navnet ’Værdiparken Ry’. Og så kommer der nye regler for aflevering af asbest samt en kundeundersøgelse om Renosyds serviceydelser.

Fra affaldsforbrænding til julelys
Det er blevet en tradition, at Renosyd tænder julelys i skorstenen i december måned. Lysene kører på strømmen fra energianlægget, og så genbruges lysene år efter år. Renosyd affaldsenergianlæg er en vigtig brik i den cirkulære økonomi. Det restaffald, der ikke kan genanvendes, bliver til varme til 10.185 husstande og el til 3.779 husstande.

”Vi har vores helt egen tradition med julelys i skorstenen. Vores skorsten er den højeste i Skanderborg og kan ses langvejs fra, så denne lille julehilsen når ud til mange af vores kunder, måske endda mange flere end andre af vores gode initiativer,” siger Annemette Fuglsang med et smil på læben.

Så kig op næste gang du kører i retning mod Skanderborg Syd, måske du også kan spotte julelysene højt oppe over byen.

Læs mere om den nye gebyrstruktur og de nye priser på Renosyds hjemmeside www.renosyd.dk.

For yderligere information omkring denne pressemeddelelse kontaktes: Direktør, Annemette Fuglsang, e-mail: af@renosyd.dk, telefon: 86 52 52 11.