Kundeservice
Vi er her for at imødekomme dine behov, besvare spørgsmål og løse problemer på bedste vis for i sidste ende at opnå mere og bedre sortering.
Klik ind på det relevante emne. Måske du…
- har spørgsmål til din affaldsløsning
- vil melde manglende tømning af din affaldsbeholder
- er flyttet i nyt hus og skal bestille nye affaldsbeholdere
Flere spørgsmål?
Vi har samlet de mest gængse spørgsmål i forbindelse med din affaldsløsning herunder.
Beholdere ikke tømt
Hvorfor er min beholder ikke blevet tømt?
Der kan være to årsager til, at din beholder ikke er tømt:
- Tjek allerførst om du faktisk skal have tømt i dag. Se dine tømmedage på mit.renosyd.dk under ”kalender”.
2. Der kan også være sket en fejl.
Opret en reklamation ovenfor.
Klik på ”Klager og reklamationer” -> ”Manglende tømning” og udfyld formularen.
Du kan også ringe til renosyds kundeservice på 86 52 52 11.
Poser
Skal der knude på posen?
Ja, poserne skal lukkes med en knude. Gerne to.
Kan jeg få flere poser?
Når du ikke har flere poser, kan du få nye poser ved at tage en pose og binde om håndtaget på din beholder. Så vil der blive lagt en ny rulle poser på beholderen, når den er tømmes.
Bor du i etageejendom eller et sted med fælles-løsning, skal du kontakte din vicevært eller udlejer og høre hvordan du får poser.
Må jeg bruge mine egne poser?
Der er tre slags affald som SKAL være i poser:
- Madaffald (grøn pose)
- Tekstilaffald (rød/gennemsigtig pose)
- Restaffald
renosyd udleverer gratis de røde og grønne poser. Men ja, man må også gerne bruge sine egne poser.
Du skal dog være opmærksom på, at poserne skal lukkes med knude og poser til tekstilaffald skal være gennemsigtige.
Hvad sker der med poserne?
Poserne er nødvendige for at det er sikkert at håndtere affaldet, og materialerne ikke bliver ødelagt.
De grønne og røde poser bliver åbnet af maskiner.
De røde poser kan genanvendes i processen.
De grønne poser er inficeret med madrester og bliver til restaffald, der energiudnyttes.
Er poserne af bioplast?
Nej, desværre er poser af bioplast endnu ikke gode nok til at de kan bruges til affaldssortering.
Derfor er renosyd nødt til at bruge almindelige plastposer og sortere dem fra i processen efterfølgende.
Prisen
Hvad koster det?
Prisen på indsamling af affald stiger i hele Danmark som følge af øget sortering. Det gæler også for borgere, der bor i renosyds område (Skanderborg og Odder kommuner).
Prisen afhænger af, hvilke løsninger du har. Altså hvor store beholdere du har, og hvor tit de tømmes.
Prisen dækker alle omkostninger. Det vil sige afhentning og behandling af affaldet, så det kan blive til nye materialer, forbrændt eller deponeret. Prisen dækker også omkostningerne på genbrugspladserne, som kan benyttes frit af alle borgere. renosyd er en kommunal organisation og tjener ikke penge.
For at se din pris, skal du se din næste faktura fra renosyd i e-Boks eller digital post.
Du kan se, hvilken løsning du har på mit.renosyd.dk.
Beholdere
Hvad skal jeg gøre, hvis min beholder går i stykker?
Affaldsbeholdere kan være gået i stykker af mange årsager. Men en ny, det skal du have.
Er man selv skyld i at den er gået i stykker, skal man selv betale og ellers betaler renosyd for ombytning til en ny beholder.
renosyd betaler, hvis en beholder er gået i stykker under transport eller ved tømning.
Har du adgang til internettet, skal du oprette en reklamation på:
https://www.renosyd.dk/kundeservice
Klik på ”Klager og reklamationer” -> ”Reklamation” og udfyld formularen.
Har du ikke adgang til internettet, kan du ringe til renosyds kundeservice.
Hvornår får jeg tømt mine beholdere?
Det kan du slå op på mit.renosyd.dk.
Kan jeg få besked, inden renosyd kommer og tømmer mine beholdere?
Ja, det kan du. Gå ind på mit.renosyd.dk og indtast dit telefonnummer under ‘Beskeder’.
Kan jeg bestille en større beholder?
Man kan godt tilkøbe mere plads.
Du kan se muligheder og priser på løsninger på renosyd.dk/priser.
Kan jeg bestille en mindre beholder?
Hvis du bor i parcelhus og har fået 3 stk. 240 liter beholdere, er dette minimumsløsningen. Så kan du ikke få mindre beholdere.
Der er dog mulighed for at du kan dele beholdere med din nabo. Det kræver at I kan blive enige om det. Hvis du ønsker dette, skal du kontakte renosyds kundeservice for at aftale nærmere.
Har du på et tidspunkt tilkøbt større beholdere og vil have mindre, kan du få dem ombyttet.
Sortering
Hvordan skal jeg sortere?
Du kan læse mere om sorteringen her på renosyd.dk/mitaffald.
Har I gode tips til sortering?
Ja, her kommer lige top 4 spørgsmål vi får omkring sortering:
- Ting skal skilles ad. F.eks. hvis der sidder blød plastik på en vindruebakke, eller metal-låg på glas.
- Blisterpakker (medicin) eller sammensatte materialer – de skal desværre i restaffald, da de indeholder både plastik og metal.
- Emballage skal ikke vaskes af (plast eller metal) – det skal blot være skrabet og/eller tømt for indhold.
- Køkkenrulle og kaffefiltre – kan komme i madaffald. Medmindre det er snotpapir, som pga. risiko for sygdomsspredning skal i restaffald. Som hovedregel skal hygiejneaffald i restaffald.
Du kan slå op i sorteringsguiden enten på renosyd.dk/sorteringsguide eller i webappen mit.renosyd.dk under sortering.
Hvad skal jeg gøre med min indendørs sortering?
Du kan bl.a. gratis hente et ark med klistermærker, som kan bruges til dit indendørs sorteringssystem. Du kan både hente klistermærkerne på genbrugspladsen eller på Norgesvej 13 hos renosyd.
Husk at flere af affaldstyperne sorteres i samme rum/spand/beholder. Derfor kræver den indendørs sortering fem fordelinger. Og måske behøver dit papir og pap, samt tekstilaffald ikke at fylde i køkkenet. Så du kan måske nøjes med fire fordelinger i køkkenet.
Genbrugspladser
Koster det noget, at bruge genbrugspladsen?
På genbrugspladsen kan du komme af med alt det affald, du ikke kan komme af med i dine almindelige beholdere (indsamling ved husstanden).
Som privatperson er omkostninger til genbrugspladsen dækket af det lovpligtige gebyr. Du skal derfor ikke betale for at bruge dem.
Er du erhvervsdrivende, har du ikke betalt for at bruge genbrugspladsen via gebyr. Du skal derfor betale, når du bruger genbrugspladsen. Se priser og muligheder for erhverv på genbrugspladsen.
Du kan også tjekke åbningstider på genbrugspladsen her.
Den røde kasse til farligt affald
Hvad er farligt affald?
Farligt affald (også kaldet miljøfarligt affald) er alt det affald, som er farligt for dyr og mennesker. Og som udgør en særlig risiko for miljøet.
Det skal afleveres i den røde kasse du har fået, eller på genbrugspladsen.
For almindelige husstande er der sammen med dine nye beholdere udleveret den lille røde kasse. Husk at tage den med ind, evt. i et skur, en hylde i skabet i bryggerset eller i garagen. Den skal kun ud at stå, når den skal tømmes.
Hvad gør jeg, hvis kassen er svær at åbne?
Du får hjælp af en anden person, eller prøver igen.
Kassen er nemlig med vilje lidt svær at åbne., sådan at børn ikke kan åbne den.
Hvor skal jeg gøre af den røde kasse?
Det er vigtigt at kassen tages med indenfor, så den er beskyttet mod vejr og vind og at den stilles et sted, hvor den er uden for rækkevidde for børn og kæledyr.
Det kunne være i dit bryggers, på en hylde i skabet eller måske i et skur eller en garage.
Hvad skal jeg sortere som farligt affald?
I kassen skal du komme:
- Batterier (poser med knude)
- Småt elektronik og pærer (poser med knude)
- Kemikalier i lukkede beholdere (må ikke blandes)
Har du større mængder farligt affald, eller noget som ikke kan være i kassen, må du IKKE stille det ud løst. Så skal du aflevere det på genbrugspladsen, som du plejer.
Hvordan får jeg den tømt?
Når kassen er fuld, stiller du den ud på dine beholdere ved næste tømning. Herefter ombytter vi den til en ny tom kasse. Det er vigtigt at kassen:
- ikke står ude i flere dage
- er lukket forsvarligt
- står oprejst med låget øverst
- ikke er overfyldt (maksimalt 4 kg)
Hvad hvis jeg ikke har fået min egen røde kasse?
Bor du fx i en boligforening, så er vi i dialog med din vicevært, udlejer eller ejendomsadministrator. Farligt affald i etageejendomme og andre fælles løsninger indsamles via skabe, som opstilles og opbevarer de røde kasser.
Spørg din vicevært eller udlejer hvornår det kommer til dig. I mellemtiden kan du benytte genbrugspladsen, som du plejer.
Vi gør vores bedste
Hos os kan du altid forvente at få svar. Vi bekræfter altid at have modtaget noget fra dig, og lover at kigge på det snarest.