Affaldsgebyrer og moms

Dit affaldsgebyr er uden moms i 2025
Når vi i renosyd udsender fakturaer, vil de fra 2025 være fri for moms på private boligers affaldsgebyr. Men på grund af øgede omkostninger vil gebyret du skal betale for afhentning og håndtering af dit affald være det samme i 2025, som det var i 2024.
Du kan læse styresignalet fra 2023 på Skats hjemmeside (info.skat.dk) hvor det præciseres, at der ikke må opkræves moms på kommunale affaldsydelser til private grundejere og grundejerforeninger.
Se video: Moms på under 2 minutter
Du har fået en faktura fra os. Faktisk som du plejer. Men denne gang er beløbet uden moms. Det betyder dog ikke, at vi kan trække momsbeløbet fra dit affaldsgebyr, så du derved opnår en besparelse.
Hør i videoen, hvorfor det ikke er tilfældet.
Hvis du ikke er til video, kan du læse her i korte træk hvorfor:
Når eksterne samarbejdspartnere som fx Meldgaard, der tømmer affaldsbeholderne ude ved dig, sender en regning til os, så er der pålagt moms. En moms vi nu ikke længere kan trække fra (købsmomsen).
Affald indsamlet ved husholdningerne er en opgave kommunerne ifølge Miljøbeskyttelsesloven er påkrævet, det er derfor en myndighedsopgave – og derfor har Landsskatteretten besluttet, at vi ikke længere må opkræve moms på affald.
Og når vi ikke må det, ja så er der jo pludselig noget i regnestykket, der ikke går op. Vi hæver derfor affaldsgebyret tilsvarende, men det du betalte i 2024 bliver også det du betaler i 2025. Bare uden moms.
Mere om moms og affaldsgebyr
Hvorfor er affaldsgebyret først blevet momsfrit nu?
Styresignalet kom så sent i 2023, at det ikke har været muligt at foretage de nødvendige ændringer i de årlige gebyrblade i kommunerne for 2024.
Der ligger derfor en melding fra Skat om, at der kan opkræves moms i 2024 uden, at det er i strid med loven.
Dit affaldsgebyr er derfor først blevet momsfrit fra 2025.
Hvem har besluttet, at affaldsgebyret er momsfrit?
EU har besluttet, at det ikke er lovligt at opkræve moms på affaldsgebyrer, og Landsskatteretten har stadfæstet det.
Hvad er ‘styresignalet’ for noget?
Kommunerne har ventet en årrække på, at få det styresignal fra Skat, som har været nødvendigt for at ændre praksis og få at vide præcis hvilke konsekvenser, dette får.
Hvad betyder det, at renosyd skal betale købsmoms?
Styresignalet fra Skat indeholder en afgørelse om, at der fortsat skal betales købsmoms i affaldsselskaberne. Det har den konsekvens, når der ikke er moms på selve affaldsgebyret, at købsmomsen ikke kan modregnes. I praksis betyder det, at det samlede gebyr med og uden moms bliver stort set det samme. Dette skyldes, at langt de fleste ydelser i renosyd og andre affaldsselskaber er i fri konkurrence igennem udbud hos eksterne leverandører.
Eller sagt på en anden måde, vi har stort set ikke nogen intern produktion, og skal derfor købe det ude i byen. Og det vi køber, er der købsmoms på.
Hvorfor får jeg ikke en besparelse, når affaldsgebyret er momsfrit?
Man kan ikke drage den konklusion, at det beløb som på fakturaen står angivet som moms, vil kunne spares på affaldsgebyret i fremtiden.
Det skyldes, at gebyret i stedet blot vil stige, fordi, det er nødt til at dække købsmomsen.
Du vil derfor ikke opleve en besparelse, da vi pludselig ikke kan trække momsen fra på de ydelser vi køber ude, og derfor får tilsvarende højere udgifter.