Nu kan borgere i Skanderborg og Odder kigge data-dybt i affaldsbeholderen

Hvor meget affald var der i din beholder sidste gang, den blev tømt, og ville den viden kunne prikke til din affalds-adfærd? Det afprøver renosyd, når borgerne tilbydes at kunne følge med i deres private affaldsdata.
Plink! SMS’en fra renosyd tikker ind: Din beholder til restaffald og madaffald tømmes i morgen.
Fluks køres beholderen ud til vejen – klar til at blive vippet på skraldebilen. Men hvor meget affald flyttes fra husstanden og videre i værdikæden? Det kan flertallet af borgerne i Skanderborg og Odder kommuner nu følge med i, da deres affaldsselskab renosyd gør vejedata tilgængelig i selvbetjeningsløsningen mit.renosyd.dk.
”Alle de skraldebiler, der kører vores ruter, har en vægt, der vejer beholderne, når de bliver tømt. De data kan vi sende direkte fra bilen og over på borgernes selvbetjeningsløsning, så de kort efter tømning kan få et unikt indblik i, hvor meget affald, de har produceret i husstanden.” Fortæller vicedirektør i renosyd, Michael Nørgaard.
I første omgang er det renosyds kunder med egne affaldsbeholdere, som er ejer eller medejer af ejendommen, der kan anvende funktionen. Andre borgere, som f.eks. bor til leje og/eller deler større beholdere med andre, vil ikke have mulighed for at se specifikke tal for deres husholdning i denne første fase. Men planen er, at renosyd arbejder videre på at få flere med i den kommende tid.
renosyd tømmer affald hos ca. 37.000 husstande. 26.000 af dem har egne affaldsbeholdere.

Skal give borgerne feedback om deres affald og adfærd
Med den nye funktion håber renosyd at kunne gøre borgerne endnu mere nysgerrige på deres egen affaldsproduktion, for dem der bor og arbejder i Skanderborg og Odder kommuner er rigtig gode til at smide ud.
”Vi må bare erkende, at vi i vores kommuner ligger højt i de nationale affaldsstatistikker, og vi producerer rigtig meget affald. Det ønsker vi at skabe mere opmærksomhed omkring ved at give borgerne større indsigt i, hvor meget affald, der ender i beholderne derhjemme”, lyder det fra renosyds vicedirektør.
For det at få vished og et konkret tal på sit affald kan være motiverende samt med til at ændre adfærd, siger projektleder og antropolog i renosyd, Tanja Sørensen:
”Affaldssortering og -mængder kan være ret abstrakt for mange. Man kan nemt blive i tvivl om ens egen indsats med affaldssortering rent faktisk nytter”, siger hun og fortsætter
”Derfor giver vi nu borgerne mulighed for at få helt konkret feedback og tal på deres affald. Man kan følge sin udvikling over tid ift. hvor meget af de forskellige typer affald, man har afleveret og sammenligne sig med gennemsnittet i kommunen. Det kan være med til at gøre affaldets rejse lidt mere synlig og nemmere at forholde sig til”.
På selvbetjeningsplatformen mit.renosyd.dk kan man nu også se årsagen og en forklaring, hvis ens beholder en sjælden gang ikke er blevet tømt som planlagt.
Affaldsselskabet oplyser, at der på sigt kommer flere spændende og mere interaktive funktioner og informationer på mit.renosyd.dk for flere forskellige målgrupper.
Borgernes individuelle affaldsdata er private, hvorfor de kun kan tilgås gennem personligt login på siden.
I øvrigt tilbyder renosyd også lokale virksomheder og erhvervsdrivende, som får afhentet deres affald af renosyd, adgang til deres affaldsdata fx til brug i ESG-rapportering.
Hvis man som lokal virksomhed i Skanderborg eller Odder er interesseret i at høre mere om dette, kan man kontakte renosyd direkte.
